بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِ

بَلْ يُرِيدُ ٱلْإِنسَٰنُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُۥ ﴿٥

Fakat insan ister önünde fücur etmesini.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Fakat insan, önündekini yalanlamak ister de;

— İbni Kesir

Fakat insan önünü (geleceğini, kıyameti) yalanlamak ister.

— Diyanet İşleri

Fakat insan, önündeki (o kıyameti) yalanlamak diler.

— Hasan Basri Çantay

Aslında insan günahkârlığı önüne, geleceğine yaymak istiyor.

— Seyyid Kutub

يَسْـَٔلُ أَيَّانَ يَوْمُ ٱلْقِيَٰمَةِ ﴿٦

Sorar: ne zaman diye o kıyamet günü.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Kıyamet günü de ne zamanmış? diye sorar.

— İbni Kesir

“O kıyamet günü ne zaman?” diye sorar.

— Diyanet İşleri

«Kıyamet günü (de) ne zaman (mış» diye) sorar.

— Hasan Basri Çantay

Bu yüzden «Kıyamet günü ne zaman?» diye soruyor.

— Seyyid Kutub

فَإِذَا بَرِقَ ٱلْبَصَرُ ﴿٧

Ne vakit ki o göz şimşek çakar.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Göz kamaştığında,

— İbni Kesir

(7-10) Gözler kamaştığı, ay karanlığa gömüldüğü, güneş ve ay bir araya getirildiği zaman, o gün insan “kaçış nereye?” diyecektir.

— Diyanet İşleri

(7-8-9) İşte göz (hayret ve dehşetle) kamaşdığı, ay tutul (ub karardığı, güneşle ay bir araya getirildiği zaman,

— Hasan Basri Çantay

Gözler korkudan fıldır fıldır döndükleri zaman,

— Seyyid Kutub

وَخَسَفَ ٱلْقَمَرُ ﴿٨

Ay tutulduğunda,

— İbni Kesir

(7-10) Gözler kamaştığı, ay karanlığa gömüldüğü, güneş ve ay bir araya getirildiği zaman, o gün insan “kaçış nereye?” diyecektir.

— Diyanet İşleri

(7-8-9) İşte göz (hayret ve dehşetle) kamaşdığı, ay tutul (ub karardığı, güneşle ay bir araya getirildiği zaman,

— Hasan Basri Çantay

Ay karardığı zaman,

— Seyyid Kutub

وَجُمِعَ ٱلشَّمْسُ وَٱلْقَمَرُ ﴿٩

Ve Güneş ve Ay toplanır.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Güneş ve ay bir araya getirildiğinde,

— İbni Kesir

(7-10) Gözler kamaştığı, ay karanlığa gömüldüğü, güneş ve ay bir araya getirildiği zaman, o gün insan “kaçış nereye?” diyecektir.

— Diyanet İşleri

(7-8-9) İşte göz (hayret ve dehşetle) kamaşdığı, ay tutul (ub karardığı, güneşle ay bir araya getirildiği zaman,

— Hasan Basri Çantay

Güneş ile ay biraraya getirildiği zaman,

— Seyyid Kutub

يَقُولُ ٱلْإِنسَٰنُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ ٱلْمَفَرُّ ﴿١٠

Der o insan o gün: nereye kaçmalı? (eynel'mefer).

— Elmalılı Hamdi Yazır

O gün, insan; kaçacak yer nerede? der.

— İbni Kesir

(7-10) Gözler kamaştığı, ay karanlığa gömüldüğü, güneş ve ay bir araya getirildiği zaman, o gün insan “kaçış nereye?” diyecektir.

— Diyanet İşleri

(Evet) o gün insan «Kaçış nereye?» diyecek.

— Hasan Basri Çantay

İnsan o gün «Nereye kaçmalı?» der.

— Seyyid Kutub

كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١

Hayır hayır, yok bir siper.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Hayır, hiç bir sığınak yoktur.

— İbni Kesir

Hayır, hiçbir sığınacak yer yoktur.

— Diyanet İşleri

Hayır, hiçbir sığınak yok.

— Hasan Basri Çantay

Hayır hayır! Sığınılacak bir yer yok.

— Seyyid Kutub

إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ ٱلْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢

Rabb’inedir ancak o gün karar.

— Elmalılı Hamdi Yazır

O gün, herkesin duracağı yer, ancak Rabbının huzurudur.

— İbni Kesir

O gün varıp durulacak yer, sadece Rabbinin huzurudur.

— Diyanet İşleri

O gün herkesin (varıb) duracağı yer ancak Rabbin (in huzuuru) dur.

— Hasan Basri Çantay

O gün tek varılacak yer Rabbinin huzurudur.

— Seyyid Kutub

يُنَبَّؤُاْ ٱلْإِنسَٰنُ يَوْمَئِذٍۭ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿١٣

Ayıtılır insan o gün, yaptıkları ile mukaddem, müahhar.

— Elmalılı Hamdi Yazır

O gün, önde ve sonda ne yaptıysa insana bildirilir.

— İbni Kesir

O gün insana, yapıp önden gönderdiği ve yapmayıp geri bıraktığı şeyler haber verilir.

— Diyanet İşleri

O gün insana, önden yolladığı şeyler (amel ve hareketler) le geri bırakdığı (ne varsa, hepsi) haber verilecek.

— Hasan Basri Çantay

O gün insanın gerek yapıp önünden gönderdiği, gerekse arkasında izleri kalan tüm işleri kendisine bildirilir.

— Seyyid Kutub

بَلِ ٱلْإِنسَٰنُ عَلَىٰ نَفْسِهِۦ بَصِيرَةٌ ﴿١٤

Doğrusu insan kendine karşı bir basîrettir.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Daha doğrusu insan, kendi kendinin şahididir.

— İbni Kesir

(14-15) Hatta, mazeretlerini ortaya koysa da, o gün insan kendi aleyhine şahittir.

— Diyanet İşleri

Daha doğrusu insan (bizzat) kendisine karşı bir şâhiddir.

— Hasan Basri Çantay

Aslında insan kendi kendinin denetleyicisidir.

— Seyyid Kutub

وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُۥ ﴿١٥

Dökse de ortaya maziretlerini.

— Elmalılı Hamdi Yazır

Ma'zeretlerini sayıp dökse de.

— İbni Kesir

(14-15) Hatta, mazeretlerini ortaya koysa da, o gün insan kendi aleyhine şahittir.

— Diyanet İşleri

Velev ki o, (bütün) ma'ziretlerini (meydana) atmış olsun.

— Hasan Basri Çantay

Birtakım mazeretler ileri sürse de.

— Seyyid Kutub

AYARLAR